REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE


Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2020 roku przez Gminę Lubin w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.


Spośród wielu uchwał Rady Gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju Gminy.


Istotna część zadań Wójta w 2020 roku związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.



33


dokumenty i programy strategiczne Gminy były realizowane w 2020 roku,




w tym:




3

z obszaru

ochrony środowiska

5

z obszaru

pomocy społecznej

15

o charakterze

ogólnym

(w tym 11 Sołeckich Strategii Rozwoju Wsi)


3

z obszaru

ładu przestrzennego

2

z obszaru

gospodarki komunalnej

2

z obszaru

ochrony zdrowia

1

z obszaru

gospodarki mieszkaniowej

1

z obszaru oświaty



1

z obszaru rewitalizacji



Krótki opis realizacji


STRATEGIA ROZWOJU GMINY LUBIN NA LATA 2015-2030

Dokument pn. „Strategia Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015 – 2030” zawiera szczegółowy opis jej wdrażania do 2022 roku (kiedy to zakończone zostanie wydatkowanie środków w ramach unijnej perspektywy 2014 –2020) oraz strategiczną perspektywę do 2030 roku. Określone w nim zostały następujące 3 ogólne cele rozwoju:

Cel ogólny 1: Zrównoważone wykorzystanie zasobów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych na rzecz rozwoju gminy.

Cel ogólny 2: Rozwój gospodarczy gminy w oparciu o przedsiębiorczość mieszkańców i partnerską współpracę z kluczowymi podmiotami gospodarczymi, w tym KGHM Polska Miedź SA.

Cel ogólny 3: Aktywne włączenie obywateli w rozwój gminy oraz zapewnienie mieszkańcom satysfakcjonującego poziomu jakości życia.

Na potrzeby realizacji Strategii do każdego z celów ogólnych przypisano cele szczegółowe, dla których określony został plan operacyjny, obejmujący priorytetowe zadania do realizacji wraz z ich okresem realizacji. W roku 2020, czyli w piątym roku obowiązywania przedmiotowego dokumentu strategicznego, pogłębiono stopień realizacji jego celów szczegółowych, w szczególności takich jak:

  • Działania na rzecz zachowania, rewitalizacji, renowacji i odtworzenia obiektów zabytkowych, np.:

      • realizacja inwestycji w zakresie substancji zabytkowych stanowiących własność Gminy Lubin (zagospodarowanie terenu zabytkowego cmentarza w Osieku w kierunku parkowym, rewitalizacja parku zabytkowego w Niemstowie),

      • realizacja programu dotacyjnego, wspierającego zachowanie, rewitalizację, renowację lub odtworzenia obiektów zabytkowych;

  • Dążenie do utrzymania odpowiedniego stanu infrastruktury oczyszczania ścieków, kanalizacyjnej i wodociągowej:

      • realizacja, przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin, działań ujętych w „Wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych PGKGL na lata 2019-2023”,

      • realizacja inwestycji w ramach budżetu Gminy Lubin (kontynuacja zadania pn. „Uporządkowanie gospodarki ściekowej aglomeracji Lubin w miejscowości Chróstnik”, „Przebudowa pompowni ścieków w miejscowości Raszówka i Gogołowice”).

  • Stworzenie efektywnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (usprawnianie systemu gospodarki odpadami komunalnymi poprzez wdrażanie nowych regulacji prawnych – zgodnie z treścią uchwał Rady Gminy Lubin dotyczących tego zagadnienia podejmowanych w roku 2020);

  • Rozbudowa i poprawa jakości dróg przebiegających przez Gminę, w tym również budowa chodników i oświetlenia ulicznego (przebudowa i rozbudowa dróg publicznych różnych kategorii i dróg wewnętrznych zgodnie z planami inwestycyjnymi i możliwościami budżetowymi);

  • Realizacja gminnego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi (zgonie z treścią uchwały podjętej w tym zakresie na 2020 rok);

  • Doskonalenie systemu wsparcia dla innych inicjatyw społecznych (rady sołeckie, Koła Gospodyń Wiejskich, zespoły artystyczne, etc.):

      • kontynuacja realizacji wydzielonego w budżecie Gminy Lubin Funduszu Sołeckiego - w roku 2020 przeznaczono na ten cel 1.060.107,49 zł,

      • zorganizowanie szkolenia on-line dla społeczności Gminy z zakresu aplikowania o środki w ramach Programu „Działaj Lokalnie”, wsparcie merytoryczne w ramach telefonicznego dyżuru eksperckiego oraz opracowanie poradnika „Jak wypełnić wniosek” (dotację otrzymały kreatywne Babki z Koła Gospodyń Wiejskich Czerniec na projekt pn. „Trzy dzwonnice wiele wyzwań”);

      • przeprowadzenie gminnego konkursu „Wizytówka Wsi” dla sołectw z terenu Gminy Lubin; ocenie konkursowej podlegały najpiękniejsze miejsca w otwartej przestrzeni publicznej wsi, zaaranżowane, udekorowane i utrzymywane przez mieszkańców;

      • pomoc Stowarzyszeniu „Kwiaty Obory” w przygotowaniu, realizacji i rozliczeniu wniosku dla projektu pn. „Siła Młodzieżowej Orkiestry Dętej w Gminie Lubin” w ramach PROW 2014-2020, polegającego na wyposażeniu orkiestry w instrumenty muzyczne, przechowywane w świetlicy wiejskiej w miejscowości Obora, oraz innych szereg działań prowadzonych na terenie poszczególnych wsi przez Ośrodek Kultury Gminy Lubin (w roku 2020 działania te były ograniczone ze względu na panującą w kraju pandemię Covid-19).

  • Budowa, modernizacja i doposażenie infrastruktury sportowo – rekreacyjnej oraz wspieranie działań w tym zakresie (przeprowadzono szereg działań inwestycyjnych w zakresie budowy i modernizacji obiektów sportowo – rekreacyjnych, rozbudowy placów zabaw, siłowni plenerowych, wiat rekreacyjnych itp.), realizacja finansowego wsparcia działań prowadzonych przez kluby sportowe na terenie Gminy;

  • Budowa, modernizacja i doposażenie infrastruktury kulturalnej (OK GL, biblioteka, świetlice, etc.) – m.in. kontynuowano budowę świetlicy wiejskiej i garaży OSP w Krzeczynie Wielkim, przeprowadzono remont i modernizację świetlicy wiejskiej w miejscowości Gogołowice, zakończono budowę świetlic kontenerowych w Buczynce i Ustroniu;

  • Doskonalenie gminnego transportu publicznego (kontynuowana jest idea bezpłatnego transportu publicznego na terenie Gminy Lubin);

  • Rozbudowa i modernizacja infrastruktury – przystanki, oświetlenie (zadanie realizowane jest na bieżąco zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami i możliwościami budżetowymi Gminy).


Zdjęcie boiska
Zdjęcie nowej lampy OZE na terenie Gminy Lubin
Zdjęcie wyremontowanej świetlicy
Zdjęcie wyremontowanej drogi


LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY LUBIN W ZAKRESIE REWITALIZACJI W PROGRAMACH OPERACYJNYCH NA LATA 2014-2020

„Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Lubin” (LPR) wyznaczający obszar zdegradowany na terenie Gminy Lubin obejmujący teren 7 sołectw, skupia się na realizacji wyznaczonych celów poprzez zdefiniowane kategorie list projektów:

  • Lista „A” – dotyczącej przyszłych naborów w ramach działania 6.3. „Rewitalizacja zdegradowanych obszarów”;

  • Lista „B” – dotyczącej działań w ramach RPO WD, w których możliwe jest uzyskanie preferencji za realizację projektu rewitalizacyjnego;

  • Przedsięwzięcia pozostałe – dotyczy działań nie ujętych w RPO WD, ale istotne z punktu widzenia mieszkańców.

Cel ogólny nr 1 LPR: „Wzmocnienie kapitału społecznego i ograniczenie niekorzystnych zjawisk społecznych poprzez aktywizację społeczno – zawodową mieszkańców”.

Cel ogólny nr 2 LPR: „Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez rewitalizację infrastruktury rekreacyjno – sportowej, społecznej, mieszkaniowej, drogowej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.”

Realizacja zaplanowanych projektów na wyznaczonym obszarze zdegradowanym obejmującym 7 wsi, w zdecydowanym stopniu zależy od możliwości uzyskania dofinansowania zewnętrznego z programów unijnych, albowiem z założenia LPR został opracowany jako załącznik niezbędny do ubiegania się o środki z UE.

Przed 2020 r. Gmina, w miarę ogłaszanych konkursów, składała wnioski na realizację zaplanowanych projektów, w tym w szczególności na zadania:

  • Przebudowa i adaptacja zdegradowanego budynku nr 12 w Zimnej Wodzie na wielofunkcyjny ośrodek wsparcia (w ramach konkursu RPO WD 2014 – 2020) – brak dotacji;

  • Rewitalizacja terenu byłego torowiska PKP – Budowa ścieżki rowerowej w gminie Lubin na odcinku Obora – Szklary Górne (w ramach konkursu RPO WD 2014-2020) – brak dotacji z UE; Gmina w znaczącym zakresie zadanie zrealizowała ze środków własnych;

  • Rewitalizacja zabytkowego parku w Niemstowie (w ramach PROW 2014-2020). – dofinansowanie przyznane – projekt w końcowej fazie realizacji .

Ogłaszane konkursy dotacyjne w znacznej mierze nie obejmowały przedsięwzięć zaplanowanych w LPR, tak więc duża część zadań realizowana była ze środków własnych Gminy. W założeniach najbardziej znaczącym przedsięwzięciem w ramach LPR miał być wielofunkcyjny ośrodek wsparcia w Zimnej Wodzie. Ograniczona ilość środków w konkursie ogłoszonym w ramach RPO WD, uniemożliwiła dofinansowanie projektu. Skutkiem powyższego rozstrzygnięcia (brak dotacji na powstanie ośrodka wsparcia) nie zrealizowano również większości tzw. działań „miękkich” zaplanowanych w LPR w oparciu o ten ośrodek. Nieuruchomienie odpowiedniego konkursu spowodowało także brak realizacji działań związanych z planowanymi inwestycjami w zakresie budynków mieszkalnych, w tym związanych z termomodernizacją.

W 2020 r. zakończono działania inwestycyjne związane z rewitalizacją zabytkowego parku w Niemstowie. Wykonano mostek - przejście dla pieszych przez ciek wodny oraz nową wiatę rekreacyjno – edukacyjną. W roku 2021 planowane jest opracowanie przewodnika po parku oraz zakończenie i rozliczenie zadania.


Zdjęcie altanki w świetlicy w Niemstowie
Zdjęcie kładki w parku w Niemstowie
Zdjęcie ścieżki w parku w Niemstowie

Prace rewitalizacyjne w parku w Niemstowie

WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY LUBIN NA LATA 2017-2021

Niniejszy Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XLIX/319/2017 Rady Gminy Lubin z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Lubin na lata 2017-2021. Program zawiera zasady tworzenia i wdrażania długoterminowej strategii dotyczącej gospodarowania zasobem mieszkaniowym Gminy, w tym m.in. zasady polityki czynszowej, sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach. Zestawienie najistotniejszych informacji z zakresu gospodarki mieszkaniowej w 2020 roku prezentuje poniższa tabela.

GMINNY PROGRAM OPIEKI NAD ZABYTKAMI GMINY LUBIN NA LATA 2020-2023

Uchwałą NR XIX/184/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 11 maja 2020 r. przyjęto Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2020 – 2023. Koszt opracowania programu na w/w lata wyniósł 7.000,00 zł.

Gmina Lubin do końca lutego każdego roku prowadzi nabór wniosków o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. W 2020 roku przyznano 9 dofinansowywań na zabytki ruchome i nieruchome dla 6 Parafii na łączną kwotę 365.000 zł.

Zdjęcie zrewitalizowanej ambony w kościele w Raszowej
Zdjęcie zrewitalizowanej ambony w kościele w Raszowej

Prace konserwatorskie zabytkowej ambony w kościele filialnym pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Raszowej

W roku 2020 Gmina Lubin wydała następne monografie miejscowości Gminy Lubin obejmujące zagadnienia związane z historią gminy. Ukazały się 4 nowe publikacje dla miejscowości: Gorzyca – Bolanów, Ksieginice, Raszowa, Gogołowice. Nakład 300 szt. każdej monografii, łącznie 1200 egzemplarzy. Łączny koszt monografii wyniósł 10.031,60 zł.

Grafik - pierwsza strona lokalnej gry quest

W ubiegłym roku powstała kolejna całoroczna gra terenowa na terenie Gminy Lubin polegająca na poszukiwaniu skarbu. Kluczowe zadanie poszukiwawcze, czyli quest nosi nazwę „Dawne dzieje Chróstnika”. Quest opowiada historię związaną z powstaniem Chróstnika oraz przedstawia najciekawsze zabytki. Uczestnicy gry dowiedzą się też o słynnym mieszkańcu Chróstnika, który przed trzema wiekami zasłynął w regionie, a jego dzieła są do dnia dzisiejszego wykorzystywane w kościele. Gra powstawała ze środków Funduszu Sołeckiego miejscowości Chróstnik, a jej koszt wyniósł 3.000,00 zł.


PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY LUBIN (PGN)

Celem strategicznym Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN) jest dążenie do utrzymania niskoemisyjnego rozwoju gospodarczego i zaspokajania potrzeb społeczeństwa, tj. rozwoju gospodarczo-społecznego Gminy Lubin do 2020 roku bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną i finalną, bez wzrostu emisji CO2 i przy zwiększeniu udziału energii odnawialnej w bilansie energetycznym Gminy.

W wyniku analizy stanu realizacji zadań składających się na PGN na koniec roku 2020 należy stwierdzić, że:

  • na 21 przedsięwzięć wpisanych do Planu w pełni lub częściowo zrealizowano zakres dla 5 zadań dotyczących:

  • rozbudowy i modernizacji systemu oświetlenia ulicznego (zadanie LUB05 i LUB06);

  • ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy (zadanie LUB08 i LUB09);

  • modernizacji dróg gminnych (zadanie LUB17);

  • modernizacji drogi powiatowej nr 1233D (zadanie LUB18);

  • budowy dróg rowerowych (zadanie LUB21).

  • realizując zadanie Rozbudowa i modernizacja oświetlenia na ternie Gminy Lubin wykonano 18 zestawów oświetleniowych zasilanych z akumulatorów, ładowanych z paneli fotowoltaicznych w miejscowościach: Miroszowice, Szklary Górne, Ustronie, Gorzyca, Lisiec, Chróstnik, Wiercień, Gogołowice, Bukowna, Osiek.


  • wykonano kablowe linie oświetleniowe zasilające słupy oświetlenia ulicznego wraz ze słupami w miejscowościach:

  • Obora dz. 376/1, 376/2 - kablowa linii oświetlenia ulicznego o długości ok 280,0 m (10 słupów oświetleniowych wraz z oprawami typu LED) i

  • Osiek dz. 131 ul. Pieszkowska - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok. 541 mb) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED w ilości 19 sztuk oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym,

  • Gola dz. 130/2 - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok 225 mb) wraz ze słupami (9 szt.) i oprawami oświetleniowymi typu LED,

  • Krzeczyn Wielki dz. 29/4, 139 - wykonanie doświetlenia przejścia dla pieszych – słupy wys. 6m, oprawy LED -2 szt.,

  • Obora ul. Rubinowa - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok. 410 mb) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED w ilości 12 sztuk oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym,

  • Szklary Górne dz. nr nr 44/1, 44/2, 44/3, 44/4, 44/5, 44/6, 44/7, 44/8, 44/11, 44/12, 44/13, 44/14 - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok. 285 mb) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED w ilości 13 sztuk oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym.

Zdjęcie przedstawia nowe oświetlenie ulicy w Gminie Lubin
Zdjęcie zamontowanej lampy OZE na terenie Gminy Lubin
Zdjęcie zamontowanej lampy OZE na terenie Gminy Lubin

W ramach zadania ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy podpisano 20 umów dotacyjnych na kwotę 100 tys. zł. W rozpatrywanym okresie sprawozdawczym zlikwidowano 20 nieefektywnych źródeł na węgiel kamienny. Zainstalowano następujące nowe źródła ciepła: 4 kotły węglowe klasy V, 6 kotłów gazowych, 6 kotłów na biomasę (pellet), 3 pompy ciepła oraz 1 system ogrzewania na energię elektryczną. Wielkość dofinansowania z budżetu gminy w formie dotacji skierowanej do mieszkańców wyniosła dla zrealizowanego zakresu 100.000 zł.

Zadanie Ograniczanie niskiej emisji w budynkach mieszkalnych komunalnych i socjalnych zarządzanych przez PGKGL Sp. z o.o. obejmowało likwidację indywidualnego ogrzewania (głównie węglowego), wykonanie termomodernizacji budynków dotychczas nie zmodernizowanych (w tym, wymiana okien na energooszczędne i inne wynikające z audytów energetycznych).

W ramach tego zadania w rozpatrywanym okresie sprawozdawczym wykonano prace w zakresie: wymiany źródeł ciepła w lokalach: Księginice 13/3; wymiany okien w lokalu Zimna Woda 27/4; remont dachu w budynku Zimna Woda 27; remont dachu w budynku Niemstów 78.

Modernizacja infrastruktury drogowej na obszarze Gminy Lubin w 2020 r. zrealizowana została w następującym zakresie:

  • Przebudowa drogi wewnętrznej w m. Obora na dz. 179/7 i 179/3.

  • Przebudowa drogi wewnętrznej w m. Miroszowice na działce nr 93/15.

  • Przebudowa drogi wewnętrznej w m. Gola na dz. 130/1 i 130/2.

  • Zagospodarowanie terenu dróg wewnętrznych zlokalizowanych na działkach nr 44/11, 44/12 oraz przyległych terenów działek nr 44/1, 44/2, 44/3, 44/4, 44/5, 44/6, 44/7, 44/8, 44/13 i 44/14 w m. Szklary Górne.

  • Przebudowa drogi gminnej nr 103041D w miejscowości Pieszków - etap I.

  • Rozbudowa drogi gminnej nr 103051D Miroszowice-Kłopotów - etap II.

  • Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 335 w Krzeczynie Wielkim, w zakresie budowy chodnika – etap II.

PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA DLA GMINY LUBIN NA LATA 2019-2022 Z PERSPEKTYWĄ DO 2026 R.

Program ochrony środowiska dla Gminy Lubin (POŚ) jest dokumentem planowania strategicznego wyrażającym cele i kierunki polityki ekologicznej samorządu Gminy Lubin na lata 2019 – 2022 z perspektywą na następne 4 lata tj. do roku 2026.

Program ten m.in. określa hierarchię niezbędnych działań zmierzających do poprawy stanu środowiska gminy, umożliwia koordynację decyzji administracyjnych oraz wybór decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez różne podmioty i instytucje. W POŚ określone zostały następujące obszary interwencji:

A. Ochrona klimatu i jakości powietrza

B. Zagrożenia hałasem

C. Pola elektromagnetyczne

D. Gospodarowanie wodami. Gospodarka wodno – ściekowa

E. Zasoby geologiczne

F. Gleby

G. Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów

H. Zasoby przyrodnicze

I. Zagrożenia poważnymi awariami

W 2020 roku prowadzono przede wszystkim działania w zakresie:

  • poprawy gospodarki wodno-ściekowej: działania realizowane na bieżąco zgodnie Wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin na lata 2019-2023;

  • minimalizacji ilości odpadów przekazywanych do składowania: działanie realizowane na bieżąco przez gminę w ramach funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (m.in. odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, obsługa PSZOK). Koszty obsługi systemu gospodarowania odpadami w 2020 r. wyniosły łącznie 6.169.429,22 zł;

  • usuwania wyrobów zawierających azbest (gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne): działanie realizowane zgodnie z Programem Usuwania Wyrobów Zawierających Azbest z terenu Gminy Lubin.

Zdjęcie przedstawia uproszczoną mapę Gminy Lubin
Zdjęcie przedstawia prace związane z usuwaniem azbestu

PROGRAM USUWANIA WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY LUBIN

W 2020 r. z posesji położonych na terenie Gminy Lubin usunięto wyroby zawierające azbest w ilości 42,95 t Całkowity koszt realizacji zadania w 2020 r. wyniósł 37.373,67 zł. W wyniku realizacji programu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin” przez Gminę Lubin w latach 2015 – 2020 (częściowo z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) usunięto wyroby zawierające azbest w ilości łącznej 583,52 t, w tym:

  • w 2015 r. – 60,60 t;

  • w 2016 r. – 96,92 t;

  • w 2017 r. – 140,70 t;

  • w 2018 r. – 125,87 t;

  • w 2019 r. – 116,49 t;

  • w 2020 r. – 42,94 t.

Zgodnie z aktualizowaną na bieżąco Inwentaryzacją wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Lubin pozostało do unieszkodliwienia ok. 1.062 ton wyrobów zawierających azbest.


PROGRAM OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI BEZDOMNYMI ORAZ ZAPOBIEGANIA BEZDOMNOŚCI ZWIERZĄT NA TERENIE GMINY LUBIN NA 2020 ROK

Poprzez przyjęcie uchwały zapewniono opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących, w tym ich sterylizację oraz dokarmianie. Zapewniono także opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne i zwierzęta leśne).

Na realizację uchwały w 2020 roku wydatkowano następujące środki finansowe:

      • na odłów i transport bezdomnych zwierząt do schroniska 11.714,00 zł;

      • na umieszczenie zwierząt w schronisku wraz z ich obligatoryjną sterylizacją 33.100,00 zł (do schroniska dla bezdomnych zwierząt przekazano 15 bezdomnych psów oraz 4 bezdomne koty odnalezione na terenie Gminy Lubin);

      • na usługi weterynaryjne w związku z realizacją uchwały 73.593,00 zł (wykonano ok. 100 zbiegów i interwencji weterynaryjnych);

      • na dokarmianie wolno żyjących kotów zakupiono karmę za kwotę 4.347,91 zł.


WIELOLETNI PLAN ROZWOJU I MODERNIZACJI URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I KANALIZACYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTWA GOSPODARKI KOMUNALNEJ GMINY LUBIN SP. Z O.O. NA LATA 2019-2022

Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr VII/81/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2019 – 2022. Inwestycje modernizacyjno-rozwojowe objęte niniejszym planem uwzględniają kierunki przewidywanego rozwoju Gminy Lubin w latach 2019-2022 z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań technicznych i ekonomicznych Przedsiębiorstwa. W 2020 roku wybudowano 1,64 km nowej sieci wodociągowej oraz 0,8 km nowej sieci kanalizacyjnej. Zrealizowano następujące zadania:

  • wykonano modernizację Stacji Uzdatniania Wody w miejscowości Lisiec, gm. Lubin o wartości 120 tys. zł;

  • rozpoczęto, przewidzianą do zakończenia w 2022 r., przebudowę i rozbudowę Oczyszczalni Ścieków w miejscowości Raszówka o łącznej wartości ponad 4,2 mln zł netto;

  • zlecono opracowanie dokumentacji projektowo kosztorysowej obejmującej budowę sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Gminy Lubin na łączną kwotę 384 tys. zł;

  • wykonano przebudowę, budowę i rozbudowę sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w miejscowościach Kłopotów, Księginice, Obora oraz rozpoczęto prace budowlane w m Raszówka oraz Raszowa;

  • wykonano modernizację zewnętrznych urządzeń przeciwpożarowych na terenie Gminy Lubin w kwocie łącznej około 200 tys. zł

  • wykonano modernizację dwunastu przepompowni ścieków na terenie Gminy Lubin w kwocie łącznej prawie 400 tys. zł;

  • dokonano przebudowy i rozbudowy przepompowni ścieków w m. Raszówka i Gogołowice;

  • dokonano wykupu sieci wodociągowej w miejscowości Gola oraz sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości Krzeczyn Wielki.


plan urządzeniowo-rolny gminy LUBIN

W ramach realizacji przedmiotowego Planu w 2020 r. do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego skierowano wniosek o pomoc finansową w postaci dotacji celowej na realizację zadania rekultywacyjnego pod nazwą „PIESZKÓW – droga dojazdowa do gruntów rolnych”, polegającego na przebudowie drogi o długości 450 m zlokalizowanej na działce 271/3 w obrębie Pieszków. Na etapie przygotowania wniosku o przyznanie dotacji oszacowano wstępny koszt realizacji zadania na około 285.000,00 zł. W trakcie opracowywania dokumentacji technicznej, badania geologiczne gruntu wykazały, że pod projektowaną drogą występują grunty o słabej nośności, które w tracie przebudowy należy usunąć i zastąpić innym - odpowiednim materiałem, co znacząco zwiększyło potencjalny koszt realizacji przebudowy do kwoty 539.098,27 zł brutto. Ograniczone możliwości finansowe uniemożliwiły wykonanie przedmiotowego zadania w pełnym zakresie, ujętym we wniosku o dofinansowanie, z wykorzystaniem przyznanej dotacji. Z tego względu - wyłącznie ze środków własnych Gminy - wykonano 117 m drogi, na odcinku najbardziej wymagającym inwestycji.


STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH GMINY LUBIN NA LATA 2018-2023

Zgodnie z art. 17 ust. 1, pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej „Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy: opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka”. W związku z tym opracowana została i przyjęta do realizacji dnia 12 września 2018r. Uchwałą Nr XLIII/457/2018 Rady Gminy Lubin Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023.

Misja samorządu, sformułowana w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023, jest następująca: "poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokajanie ich potrzeb, integrowanie społeczności lokalnej oraz zapobieganie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób i rodzin".

Cele strategiczne należą do grupy celów kierunkowych i długofalowych, sformułowane są w sposób ogólny i dotyczą wieloletniego horyzontu czasowego. Cele strategiczne odpowiadają na pytanie: co chcemy osiągnąć? Osiągnięcie zamierzonych celów strategicznych dały podstawę do wypracowania celów szczegółowych. W Strategii określone zostały kierunki działań zmierzających do łagodzenia skutków dominujących problemów społecznych oraz zadania programowe określające pomoc różnym grupom, sposoby ich osiągnięcia oraz realizatorów. W ramach niniejszej Strategii w 2020 roku realizowano szereg działań związanych z pomocą społeczną, które zostały szczegółowo scharakteryzowane poniżej, w ramach poszczególnych dokumentów strategicznych z tego obszaru.


GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE ORAZ OCHRONY OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE NA LATA 2020-2023

Zarządzeniem nr 530/2015 Wójta Gminy Lubin z dnia 21 grudnia 2015 r. został powołany Zespół Interdyscyplinarny. Od 2020r. skład zespołu liczył 10 osób – przedstawicieli: Policji, oświaty, służby zdrowia, pomocy społecznej, organizacji pozarządowej, prokuratury i sądu. W roku 2020 odbyły się 4 posiedzenia Zespołu, na których omawiano problematykę przemocy w rodzinie w Gminie Lubin i skuteczność podejmowanych działań na rzecz rodzin uwikłanych w problematykę przemocy.

W celu podniesienia kompetencji i kwalifikacji z zakresu przemocy, 3 członków Zespołu wzięło udział w szkoleniu online. Tematem szkolenia było: „Skuteczna pomoc osobom doświadczającym przemocy w rodzinie – nowe narzędzia prawne.”


PROGRAM WSPIERANIA RODZINY W GMINIE LUBIN NA LATA 2019-2021

Pracownicy socjalni monitorują środowiska rodzinne, aby wykryć symptomy bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, prowadzona jest praca socjalna w zależności od problemów – z tej formy pomocy skorzystały w 2020 roku 143 rodziny z dziećmi o liczbie 506 osób w rodzinach.

W ramach realizacji Programu w 2020 roku podjęto szereg działań, w szczególności:

  • zabezpieczenie potrzeb bytowych dzieci z rodzin ubogich:

      • posiłek w szkołach dla 45 dzieci z 28 rodzin (ponadto Gminna Komisja Rozwiązywania problemów Alkoholowych przekazała kwotę 3.533,00zł na pomoc obiadową dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, dlatego z tej formy pomocy skorzystało 33 dzieci);

      • stypendia i zasiłki szkolne dla 38 uczniów, na kwotę 14.255zł;

      • wyprawki szkolne dla 26 uczniów na łączną kwotę 6.479,69zł,

  • prowadzenie metodą studium indywidualnego przypadku 22 rodzin z deficytami opiekuńczo-wychowawczymi, (w rodzinach objętych niniejszą funkcjonowało 44 dzieci);

  • systematyczna koordynacja przez pracowników socjalnych zadań wynikających z programów promujących rodzinę;

  • wspieranie rodziny w celu przywrócenia rodzinie samodzielności w oparciu o jej wewnętrzne i zewnętrzne zasoby (pomocą asystentów objętych było 23 rodziny, w których wychowywało się 39 dzieci);

  • ustanowienie 1 rodziny wspierającej, w celu pomocy w działaniach asystenta rodziny w 2020r. (świadczono pomoc dla 1 rodziny, w której funkcjonowało troje dzieci);

  • wsparcie dla 53 rodzin niepełnych, w których funkcjonowało 149 dzieci (w tych rodzinach pracownicy socjalni prowadzili działalność informacyjną w zakresie możliwości tworzenia grup wsparcia);

  • prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej możliwości skorzystania z oferty “Klubu Dziecięcego” działającego w Krzeczynie Wielkim, żłobku “Biała Żyrafa” w Osieku;

  • zapewnienie dostępu dzieciom z rodzin ubogich do alternatywnych form spędzania czasu wolnego:

      • wyjścia do kina;

      • spacery krajoznawcze po zielonych skwerach okolic terenu Gminy;

      • 2 wycieczki “trasą ptasią “ w Parku Wrocławskim;

      • we współpracy z Kuratorium Oświaty przeprowadzono nabór dzieci do wypoczynku letniego do Radkowa w okresie od 10 do 23 lipca 2020r. (w kolonii letniej uczestniczyło12 dzieci).


GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2020

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.2277) nakłada na gminy obowiązek prowadzenia działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Art. 4¹ tej ustawy stanowi, że prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy. W ramach w w/w Programu wydatkowano kwotę 127.785,48 zł i zrealizowano następujące zadania:

  • funkcjonowanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - wydatkowano kwotę: 44.490,86 zł (w tym: Ryczałt - 25.811,00 zł, opłaty opinii biegłych oraz opłaty sądowe - 4.194,64 zł, zakup materiałów biurowych 14.485,22 zł).

  • funkcjonowanie Świetlic Socjoterapeutycznych - wydatkowano kwotę: 13.866,21 zł w tym: Umowy z opiekunami świetlic - 10.806,10 zł zakup materiałów - 3.060,11 zł. W ramach zawartych umów w 6 placówkach oświatowych na terenie gminy Lubin funkcjonowały świetlice socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, przemocy itp. w zajęciach uczestniczyło 73 uczniów, w roku 2020 zrealizowano 245 godzin lekcyjnych zajęć socjoterapii.

  • funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego działającego przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - wydatkowano kwotę 54.357,41 zł w tym: wypłata wynagrodzenia - 54.080,00 zł., zakup materiałów i wyposażenia 277,41 zł. w ramach umowy zrealizowano 832 godziny konsultacji z osobami uzależnionymi z członkami ich rodzin oraz ze sprawcami przemocy i ich rodzinami.

  • realizacja działań profilaktycznych poprzez zorganizowanie kampanii profilaktycznych - na te działania wydatkowano kwotę: 11.538,00 zł (w kampaniach uczestniczyło 880 dzieci, 300 rodziców i 12 nauczycieli)

W ramach działania Programu przeznaczono kwotę 3.533,00 zł na dożywienie dzieci w 2020 roku (z tej pomocy korzystało 33 uczniów).


PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA ROK 2020

Podstawą prawną działań związanych z zapobieganiem narkomanii jest ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.852) art. 10 tej ustawy stanowi, iż przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy. W celu realizacji wyżej wymienionych zadań ustawowych, rada gminy uchwala Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii, co wynika z art. 10 ust. 3 cytowanej ustawy.

W ramach realizacji niniejszego Programu w 2020 roku wydatkowano kwotę 1.500,00 zł. Środki zostały przeznaczone na realizację działań profilaktycznych poprzez kampanie profilaktyczne.


PROGRAM DZIAŁAŃ NA RZECZ OSÓB STARSZYCH W GMINIE LUBIN NA LATA 2019-2025

Program był realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubinie oraz inne jednostki organizacyjne Gminy. Wcześniejszy program obowiązywał w latach 2014-2018. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubinie realizował pomoc w formie usług opiekuńczych zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami. Najważniejsze informacje o realizacji projektu w 2020 roku:

  • z tej formy wsparcia skorzystało 32 osoby;

  • nie była realizowana pomoc w formie specjalistycznych usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi (co było związane z faktem, że wsparcie dla tych osób realizowała rodzina);

  • w przypadku konieczności zapewnienia całodobowej opieki, wdrażane były procedury w zakresie umieszczenia osoby potrzebującej w specjalistycznych ośrodkach;

  • osoby uprawnione nabyły prawo do zasiłku pielęgnacyjnego(z tej formy wsparcia skorzystało 98 osób);

  • dla członków rodzin, którzy opiekują się dorosłym, niepełnosprawnym (w tym z zaburzeniami psychicznymi), przyznana była pomoc w formie: zasiłku dla opiekuna oraz specjalnego zasiłku opiekuńczego.

Rozwijanie form aktywnego spędzania czasu przez osoby starsze i niepełnosprawne:

  • zajęcia realizowane w ramach „Akademii Senioralnej”;

  • w październiku 2020 roku odbyła się wizyta studyjna dla przedstawicieli Rady Seniorów w ramach obywatelskiej szkoły seniora w rejonie Jeleniej Góry, która realizowana była przez Fundację Ekologiczną „Zielona Akcja”, w ramach projektu ASOS;

  • potrzeby kulturalno–społeczne, z uwagi na pandemię, w większości zaspakajane były zdalnie poprzez organizację konkursów, szkoleń i innych form aktywności społecznościowej online;

  • Akcja #WspierajSeniora – mająca na celu bezpośrednią pomoc w czasie pandemii i zapewnienie osobom starszym wsparcia;

  • w ramach Programu Gmina Przyjazna Seniorom i Ogólnopolska Karta Seniora Gmina przystąpiła do programu i została partnerem ogólnopolskiej kampanii społecznej „Solidarni z Seniorami – Razem Damy Radę!”. Celem akcji prowadzonej przez Stowarzyszenie MANKO była edukacja seniorów przed różnymi technikami oszustw jakie mają miejsce w dobie pandemii: informacje zamieszczane na stronie Gminy Lubin min. o kampanii Stop Manipulacji – nie daj się oszukać, czy Stop Korona Oszustom - Prenumerata czasopisma „Głos Seniora”;

  • realizacja programu „Opieka 75+”;

  • z uwagi na pandemię wirusa SARS CoV-2 nie były realizowane przedsięwzięcia zapewniające integrację osób starszych i niepełnosprawnych ze środowiskiem, nie podejmowano działań wolontariatu na rzecz osób starszych, jednak w ramach wolontariatu zorganizowane było szycie maseczek dla mieszkańców Gminy Lubin, w tym osób starszych;

  • przekazywanie przez Urząd Gminy maseczek ochronnych i rękawiczek ochronnych seniorom.

Grafika - Akademia Senioralna Gminy Lubin
Zdjęcie przedstawia spotkanie Seniorów Gminy Lubin

PROJEKT "AKADEMIA KOMPETENCJI SENIORALNEJ GMINY LUBIN"

W 2020 roku Ośrodek Kultury Gminy Lubin, w ramach działań na rzecz osób starszych, realizował na zlecenie Gminy Lubin projekt pod nazwą "Akademia Kompetencji Senioralnej Gminy Lubin". Głównym założeniem projektu było upowszechnienie aktywności osób starszych a terenu Gminy poprzez organizację działań o charakterze edukacyjnym oraz rekreacyjno-ruchowym dla osób 50+.

W ramach Projektu seniorzy mogli uczestniczyć m.in. w zajęciach na basenie, nordic walking, nauce języka angielskiego, warsztatach tanecznych, zajęciach aerobic-stretching, zajęciach na zdrowy kręgosłup czy zajeciach z obsługi smartfona.

Łącznie w niniejszym Projekcie uczestniczyło 218 osób. Pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej, odnotowano wzrost liczby uczestników Projektu w porównaniu do roku poprzedniego.

ROCZNY PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY LUBIN Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE

Przyjęte założenia programowe dały Gminie możliwość współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2020 roku na wielu płaszczyznach. W związku z panującą w 2020 roku pandemią Covid-19, ilość działań podejmowanych we współpracy z organizacjami pozarządowymi była ograniczona w stosunku do ilości tych działań w latach poprzednich. Również w trakcie realizacji zadań, podjęte działania były modyfikowane w zależności od faktycznych możliwości poprzez ograniczanie realizacji i zmniejszenia finansowania lub zmiany w pozycjach kosztorysowych (przesunięcie ciężaru gatunkowego realizowanego zadania).



Zdjęcie prezentuje Grafikę dotyczącą współpracy Gminy Lubin z organizacjami pozarządowymi

W 2020 roku współpraca przybierała różnorodne formy, takie jak:

      • wsparcie finansowe;

      • realizacja zadań;

      • pomoc pozafinansowa (użyczanie/udostępnianie, współorganizacja, informowanie i inne).

Liczba organizacji pozarządowych, które uzyskały dotację na realizację zadań publicznych (wraz z parafiami) wyniosła 17. Wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w danym roku budżetowym w zakresie udzielonych dotacji zamknęła się kwotą 755.985,00 zł. W oparciu o udzielone dotacje zrealizowano wspólnie 19 zadań publicznych. Więcej informacji odnośnie realizacji Programu przedstawiono w zakładce Współpraca z NGO.

LOKALNY PROGRAM WYRÓWNANIA SZANS EDUKACYJNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z TERENU GMINY LUBIN

Lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałych na terenie Gminy realizowany jest zgodnie z założeniami programowymi i regulaminem programu określonym odpowiednio w uchwale nr XXXV/229/2016 z dnia 29 czerwca 2016r. oraz uchwałą nr XXXV/230/2016 z dnia 29 czerwca 2016r. (ze zm.). Program realizuje główny cel, jakim jest zwiększenie dostępności do oferty zajęć edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, organizowanych także poza szkołą lub miejscem zamieszkania uczniów. Dokonuje się zakupów imiennych biletów miesięcznych w Komunikacji Powiatowej dla zainteresowanych tą formą wsparcia uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Lubin.

W 2020 roku w związku z obostrzeniami sanitarnymi w wyniku pandemii Covid-19 oraz zawieszoną czasowo edukacją stacjonarną, wstrzymano w tym czasie również realizację Programu, w efekcie w trakcie roku w zmniejszona była ilość zakupionych biletów. Programem objętym są uczniowie zamieszkali na terenie gminy, uczęszczający do szkół podstawowych, ponadpodstawowych i średnich. W 2020 roku zakupiono łącznie 17.689 szt. biletów na łączną kwotę 1.353.208,50 zł. Wsparciem objęto 1.841 osób.


MIEJSCOWE PLANY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obowiązują na całym terytorium Gminy Lubin. Stanowią prawo miejscowe i na bieżąco, na wniosek osób zainteresowanych, wydawane są wypisy i wyrysy z mpzp (zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). W 2020 r. w Gminie Lubin obowiązywało 41 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.


STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY LUBIN

W 2020 r. prowadzone były prace końcowe nad opracowaniem dla Gminy Lubin nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Projekt nowego studium wyłożony został do publicznego wglądu, przyjmowano również uwagi do treści projektu studium osób zainteresowanych. Nowe studium Rada Gminy Lubin zatwierdziła w lutym 2021 r.


Sołeckie strategie rozwoju wsi

W 2020 roku realizowano następujące Strategie Rozwoju Wsi:

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Osiek;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Raszowa Mała;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Górzyca;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Kłopotów;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Miroszowice;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Buczynka;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Krzeczyn Mały;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Chróstnik;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Gogołowice;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Szklary Górne;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Obora;

  • Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Niemstów.

W 2020 roku zadania wynikające z powyższych Strategii realizowane były przede wszystkim w oparciu o Fundusz Sołecki, budżet gminy oraz inicjatywę własną mieszkańców. W 2020 r. działania integracyjne miały znacznie ograniczony charakter z uwagi na panującą pandemię Covid-19.